1.  Poradíme, volejte: +420 720 561 978

Nakonec to přišlo v pravý čas, říká zakladatelka Motherboxu

Motherbox před nedávnem oslavil zajímavé výročí. U této příležitosti jsem vyzpovídala jeho zakladatelku, Martinu Schovancovou, sympatickou ženu a zároveň maminku, ze které energie přímo srší. V rozhovoru mi prozradila, jaké byly její začátky s podnikáním, ale třeba také to, jak tento náročný úkol dokázala zkombinovat právě s mateřskou rolí.

 

Jak vlastně vznikl Motherbox? Kdy vás poprvé napadla myšlenka, že si založíte firmu?

Úplně poprvé mi vznikl v hlavě, když jsem si říkala, že se chci osamostatnit. Zároveň jsem plánovala rodinu, tudíž jsem chtěla být co nejvíce volná. Posléze jsem zjistila, že s podnikáním nejste na začátku tak volná, jak jsem si představovala, ale to jsem opravdu zjistila až časem. Spíš jsem nedokázala plánovat, jak budu první miminko zvládat. Zároveň jsem kolem sebe viděla, že maminky na mateřské již rozběhly hodně firem a přišlo mi to jako nejlepší cesta pro mě. Když jsem otěhotněla, nastal v mém životě zlom. Najednou jsem si řekla, že si budu dělat, co chci. Ono se najednou změníte, když otěhotníte, rázem máte jiné priority, začnete být sobecká, nepodřizujete se nikomu. V ten moment jsem si řekla, že prostě musím něco vytvořit, být sama sebou a rozhodovat si o svém životě a čase – hlavně s kým ho budu trávit a kdy.

 

Co vám nejvíce pomohlo k tomu, abyste si definovala, co přesně chcete vytvořit?

Začala jsem si na papír kreslit různé nápady, psát si otázky, věci, které mě baví… Také jsem během těhotenství přečetla hodně inspirativních knížek – byla jsem chytrá, že jsem je začala číst už tehdy, byl na to čas, teď jsem knížku už tak dva tři roky neviděla. V těch knížkách jsem našla různé inspirace, jak začít podnikat nebo jak vůbec přijít na to v čem podnikat. Potom jsem samozřejmě všechno přetransformovala na český trh. Také jsem věděla, že mě vždycky bavil kontakt s lidmi, akce, že mám ráda dárky, přírodu, zvířata, cestování, miluji kosmetiku, ručně vyráběné věci, zbožňuji takový ten trochu „jiný svět“, který mě pohlcoval už jako těhotnou, takže jsem utíkala pořád do přírody a tam jsem si právě psala na papír, co chci dělat. Nevím, jak přesně se to stalo, ale najednou jsem si začala kreslit tvar krychle – jako geometrický tvar krychle. Možná to zní úplně šíleně, ale ten sen mě dohnal, až když jsem byla připravená – přesně jako se psalo v těch knihách. Já jsem předtím možná až moc tlačila na pilu, hrozně jsem chtěla něco vymyslet, ale nakonec to přišlo v pravý čas.

 

Už od té krychle jste tedy věděla, že vznikne zrovna Motherbox?

Nejdříve jsem chtěla organizovat různé akce nebo poskytovat nějakou službu – nejlépe nic nedělat a jenom to tak propojovat online, ale pak jsem si říkala, že věci, které mají být úspěšné, se budují dlouho. Jen tak vymyslet něco, co bude vydělávat a fungovat, by nešlo. A pak jsem odjela do Anglie. Uviděla jsem tam takové hezké kosmetické krabičky u kamarádky na stole a ptala jsem se jí, co to je. Jelikož jsem byla těhotná, tak mi to připadalo velmi roztomilé. V tom mě napadlo, že v Čechách neexistují žádné dárky pro těhotné, respektive já o žádných nevěděla, nedostala se ke mně ta informace. Když jsem byla těhotná, tak jsem si také prošla různými kontrolami, ačkoli přiznávám, že je nemám moc ráda, a viděla jsem tam informace, které se těhotným nabízejí – samé léky a všechno negativní, chemické, všude se píše o tom, že si hlavně musí koupit tohle a tohle, aby se jim nestalo tohle… Byla jsem z toho v šoku. Nikde jsem neviděla laskavý přístup, který by budoucím maminkám vzkazoval, jak je těhotenství krásné a že za to ještě můžou dostat dárek, mít z toho nějaké potěšení, že jim to něco hezkého dá. Když už tam byl nějaký dárek, tak to byla potřeba pro miminko, což není dárek, ale nutnost, která se stejně musí pořídit.

 

Co jste po této zkušenosti podnikla?

Začala jsem oslovovat české výrobce a také maminky na mateřské, které by měly radost z mého podnikání a bylo by pro ně nějakým způsobem přínosné. Nejprve jsem sehnala ručně vyráběné krásné krabice, poté jsme začali ručně vyrábět zvířátka na muchlování do postýlky. Protože miluji bylinky, zvolila jsem i pohanku, která je výplní například pohankového usínáčka, kterého také máme v nabídce na našem e-shopu: https://www.motherbox.cz/produkt/pohankovy-nahrivaci-usinacek-medvidek/. Poté jsem přidala svoji oblíbenou kosmetiku a další dárky, které vypadaly krásně a byly součástí mne i mého mateřství.

 

Takže jste prvotně oslovila partnery, jejichž výrobky máte ráda?

Úplně nejdříve jsem si všechno, co mám ráda, koupila sama. Potom jsem si řekla, že bych chtěla spolupracovat právě s firmami, jejichž výrobky používám. V tomto je opět vidět síla myšlenky – řekla jsem si, že tam budou a pak jsem jim ten koncept přednesla. Mezi moje první partnery patřila značka KLORANE. Ostatní dárky jsem si chtěla nechat vyrábět právě od maminek na mateřské, abych je mohla podpořit a zároveň mít krásné, ruční a české dárky. Do vlastní kosmetiky se pouštět nechci, proto jsem byla velice ráda za partnerství s KLORANE a poté i s Nobilis Tilia.

 

Jak dlouho už Motherbox funguje?

Motherbox funguje s přestávkami tři roky. Počítám to od narození mojí dcery. Projekt jsem vytvořila jako těhotná, ale od té doby jsem tu myšlenku samozřejmě neustále dotvořovala – zkoušela jsem různé styly, partnery i dodavatele. Nedá se říct, že bych pracovala kontinuálně, třeba první tři měsíce jsem si dala pauzu, protože jsem se potřebovala soustředit na rodinu. Samozřejmě jsem dál byla na mobilu a psala jsem si myšlenky nebo přemýšlela nad tím, kde mám založit logo, kde seženu dobrého ajťáka, ale nemůžu říct, že bych se věnovala jen Motherboxu. V kuse se mu věnuji přibližně rok.

 

Pamatujete si, jaká byla vaše první větší objednávka?

To si pamatuju úplně přesně! V počátcích jsem spolupracovala s blogerkami – konkrétně s Žanetou (blog: Heels and baby powder) a Marií (blog: Můj fialový svět) – a myslím, že první objednávka se objevila hlavně díky nim. Tehdy jsem asi tak každé dvě minuty, i při kojení, jsem kontrolovala košík. Pak tam najednou byl objednávka. Tenkrát mi to připadalo neuvěřitelné – vytvořit něco v hlavě, pak to dát na papír, objevit se v online světě a pak vidět, jak člověku přijdou peníze na účet. Trvalo mi uvěřit, že je to možné, že můžu být svobodná. Také jsem se bála, že se to příliš rozjede. Jelikož jsem nebyla vůbec připravená například na skladové zásoby, zase jsem se trochu stáhla. Největší objednávky potom přišly, řekla bych, tak po půl roce až roce. To už jsem začala více chápat, jak se pohybovat v online prostředí, začala jsem být víc vidět.

 

Jaké vlastně bylo začít takový projekt na mateřské dovolené? To muselo být náročné…

Bylo to šílené! Někdo by to možná cítil jinak, ale když se nyní podívám zpět, musím říct, že jsem si nabrala nejtěžší úkol, který jsem mohla. Být najednou matkou a zároveň podnikatelkou a vymýšlet vše od začátku v tomhle, s prominutím, šíleném světě sociálních sítí, internetu, mě strašně zatěžovalo. Nebavilo mě vymýšlet posty na Facebook, IT věci jako například webové stránky, účetnictví, právní věci, ale najednou jsem to všechno musela dělat a do toho jsem se musela naučit být v klidu a kojit, což mě také hodně bolelo. Celkově mi připadalo, že nic neudělám pořádně, byla jsem z toho v šoku, pořád jsem brečela, bylo mi líto, že se nevěnuji dceři, bála jsem se, že projekt nedokončím… Zažívala jsem opravdu velké emocionální vypětí, neustále jsem skákala nahoru a dolů. Zároveň jsem si však přála, aby byl projekt už rozjetý, až se opět vrátím po mateřské. Bavily mě chvíle, kdy jsem šla třeba na schůzku – najednou jsem se mohla namalovat, obléknout, být znovu ženou, což mě velmi osvěžilo. Ale musím přiznat, že jsem to asi trochu přehnala. Zvládla jsem vše hlavně proto, že jsem vedle sebe měla maminku, která mi hodně pomáhala. Bez pomoci by se to nedalo. Zároveň jsem to ustála i díky tomu, že jsem poměrně aktivní a také přišlo hodně momentů, které mě moc bavily a užívala jsem si je. Jen nešlo vše úplně naplánovat. Když se pak seběhlo víc věcí najednou – třeba onemocněla Laurinka a já byla nervózní, do toho jsem se nevyspala a zároveň měla stůl plný nákladů, které musím zaplatit, bylo toho na mě moc. Teď zpětně bych to udělala jinak, ale musela jsem si tím takto projít – mělo to svůj důvod.

 

Abychom zmínily i něco pozitivního – na co jste nejvíce hrdá? Co se vám s Motherboxem nejvíce povedlo?

Já jsem ve finále zjistila, že mi vlastně dělá dobře být akční. Začalo mi to velmi vyhovovat, i když jsem pochopitelně mohla trošku ubrat. Pozitivní bylo třeba i to, že jsem měla hodně produktů od partnerů, které používám, a najednou jsem je mohla používat i pro dceru. Měla jsem vlastně velkou výhodu, že jsem se pohybovala v oboru, který se mě zrovna týkal. Řešila jsem mateřství a těhotenství a zároveň jsem se stýkala s lidmi, kteří to mají podobně. Našla jsem hodně spřízněných duší, které také podnikají a které mě podporovaly. Nakonec jsem si díky podnikání vytvořila svůj vlastní milý svět a zároveň jsem zjistila, jaké jsou moje hranice. Uvědomila jsem si, že není dobré věnovat čas lidem, u kterých necítím, že jsou mi spříznění. Pochopila jsem, že byznys jde dělat úplně jinak. Nejdřív jsem měla neustále pocit, že se musím vyznat v tomhle, musím být takhle připravená, tímto způsobem mám mluvit na schůzce… Potom mě to přešlo. Jelikož jsem byla v té době těhotná, klidně jsme si dala nohy nahoru nebo jsem se s někým sešla v příjemném neformálním prostředí. Dodalo mi to pocit pohody a svobody.

 

Máte pocit, že jste se v těhotenství nějak změnila?

Určitě – najednou jsem měla o hodně blíž k přírodě – objevila jsem hodně nových značek, nových lidí, kteří zastávají alternativní výchovu a celkově je jim sympatický tento přístup. A také jsem začala trávit více času v přírodě.

 

Takže vám podnikání ve výsledku mnohé dalo…

Podnikání je úžasné, jenom asi málokdo najde tu hranici, jak sladit rodinu a podnikání – zvlášť my ženy. To by asi člověk musel mít všechno připravené a pak až do toho jít. Já jsem nevěděla, co mě čeká – musela jsem řešit spoustu věcí najednou. Celkově mi to dalo hrozně moc. Nejvíce negativní úlohu pro mě hrály emoce – na začátku jsem byla hrozně křehká a zranitelná a svět byznysu mě v mateřství ničil, ovšem jen do té doby, než jsem si to celé udělala silně podle sebe. Ale to chvilku trvalo.

 

Zajímalo by mě, co nového Motherbox chystá. Popřípadě co vy plánujete do budoucna s Motherboxem?

Já pořád něco chystám. Každý den. Mám daleko víc myšlenek, než stíhám realizovat! Nyní mám kolem sebe skvělý tým – pomáhají mi stážistky z Vysoké školy kreativní komunikace, které mi píší texty, starají se o sociální sítě, tvoří videa… Vím, že není dobré věnovat se všemu najednou, protože člověk pak nic neudělá pořádně. Proto to mám ve firmě momentálně nastavené tak, že je kolem mě externě hodně lidí, kteří mi pomáhají. Vždy mi přijde do cesty osoba nebo situace, kterou zrovna potřebuji, abych se posunula dále. Teď momentálně dáváme dohromady rebranding Motherboxu – je toho opravdu hodně. Také jsem navázala spolupráci s Alenou Frankovou, která je dula a bude pro vás nově psát inspirující články na blog. Vrátily jsme se společně k tomu, co jsem vždycky chtěla dělat – více se věnovat těhotenství a mateřství, porodu a dalším užitečným věcem. Na spolupráci s Alenou se velmi těším, čeká nás toho spousta. Připravujeme odborné články a máme naplánovaná ještě další překvapení – možná se s námi budete i moci scházet! Dále nás čeká jedno velké překvapení pro muže, spolupráce s Jakubem Kohákem (na první rozhovor s ním se můžete podívat na našem youtube kanále), nové produkty na našem e-shopu (připravujeme nové dárky a úpravu edic) a další projekty, o kterých brzy napíšeme. Spolupráce s Jakubem se týká právě zmíněného dárku pro muže, ale nic bližšího zatím neprozradím…

 

Chtěla byste na závěr někomu něco vzkázat nebo dodat?

Chtěla bych hlavně poděkovat své mamince a svému muži, protože ta psychická podpora a pravá láska je to nejdůležitější. Dále kamarádkám Janičce, Henrietě a Martině. Po pracovní stránce moc děkuji Zdeňce Hráčkové a celé značce KLORANE Bébe, Andrejce Kalivodové, která byla moje první VIP maminka, grafičce Báře, Jaroslavovi, který se stará o IT záležitosti, stážistkám, Jakubu Kohákovi a Radkovi z YESPHOTO, který od začátku jede naplno se mnou. Potom bych ráda poslala krátký vzkaz maminkám – chtěla bych jim říct, aby se cítily absolutně volné a nesvázané. Celkově je na světě hrozně moc stresu, což mě mrzí. Také by se mi líbilo, kdyby si lidé více dávali dárky, a nejen Motherbox, ale třeba květiny, nosili na návštěvy ovoce místo sladkého a tak dále. Bylo by hezké, kdyby lidé začali více přemýšlet nad tím, co dělají, a byli šťastnější. To je asi ve zkratce můj vzkaz – aby si každý uměl hrát, smát se, naplno milovat a našel si svůj vlastní styl a sen.

Andrea Kalivodová je tváří Motherboxu KLORANE

Text: Eva Lauberová

Foto: YESPHOTO (www.yesphoto.cz)